Ο Δήμος Λαρισαίων σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας διοργάνωσε εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τίτλο: «Πολιτιστικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες στον Δήμο Λαρισαίων με διαδραστικό χαρακτήρα».
Α Φάση του έργου
Στα πλαίσια του έργου έγιναν επισκέψεις μαθητών των Δημοτικών σχολείων, των Γυμνασίων και των Λυκείων της πόλης μας στο Α΄ και Β΄ Αρχαίο Θέατρο, την Βασιλική Αγίου Αχιλλείου Λάρισας, το Μπεζεστένι και τον Μύλος του Παπά. Έτσι οι μαθητές είχαν την ευκαιρία μέσα από τις επιτόπιες επισκέψεις να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες και να εξοικειωθούν με χαρακτηριστικά ιστορικά μνημεία του τόπου τους τριών διαφορετικών ιστορικών περιόδων: α) αρχαιότητας, β) υστεροβυζαντινής περιόδου - τουρκοκρατίας και γ) νεότερης ιστορίας.
Για τα παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης η εκπαιδευτική δραστηριότητα είχε τίτλο «Ένα παραμύθι ταξιδεύει στο χρόνο». Το κοινό αυτό παραμύθι ξεκίνησε από ένα σχολείο, όπου γράφηκε ένα μέρος και εικονογραφήθηκε από τα παιδιά, μεταφέρονταν στο επόμενο σχολείο και ολοκληρώθηκε τέλος με τη συγγραφή του τελευταίου μέρους σε άλλο σχολείο του Δήμου Λαρισαίων.
Έτσι, παιδιά διαφορετικών σχολείων της πόλης, ήρθαν σε επαφή, και δημιούργησαν από κοινού και μέσω των ιστορικών μνημείων της πόλης, με την ιστορία του τόπου τους.
Συνολικά δημιουργήθηκαν από τα παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης 3 παραμύθια με τίτλους:
- Μυστήριο στην αρχαία Λάρισα
- Χρονομπερδέματα στο Φρούριο με τον Αχιλλέα και την παρέα του
- Ένας μύλος πασπαλισμένος με αλεύρι και δρακονεραϊδόσκονη
Οι μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου λειτούργησαν ως βοηθοί των εκπαιδευτικών για τη συλλογή στοιχείων για τα μνημεία της πόλης. Η συμμετοχή των μαθητών της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αποτέλεσε αντικείμενο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που περιλάμβανε την δημιουργία σκίτσου που θα είναι λογότυπο του προγράμματος και το οποίο θα συνοδεύει αφίσες, έντυπο υλικό, dvd κ.α., φωτογράφησης των μνημείων και δημιουργίας συγγραφικών ομάδων των κειμένων για την ιστορικο-τουριστική ηλεκτρονική έκδοση και την παρουσίαση των μνημείων της πόλης.
Β’ Φάση του έργου
Στο πλαίσιο αυτής της φάσης αυτής το υλικό που αναπτύχθηκε στην πρώτη φάση του έργου ψηφιοποιήθηκε, αναπτύχθηκαν σε ψηφιακή μορφή τρία εκπαιδευτικά παραμύθια, δημιουργήθηκαν εκπαιδευτικά Video (και DVD) για τα μνημεία της πόλης και αναπτύχθηκαν εικονικές περιηγήσεις σε όλο το ιστορικό κέντρο της Λάρισας.
Όλο το υλικό που προέκυψε από την υλοποίηση της πράξης αναρτήθηκε διαδικτυακά στην παρούσα ιστοσελίδα και θα παρουσιαστεί σε ειδική εκδήλωση που προγραμματίζεται για τον σκοπό αυτό.
Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και ειδικότερα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση»
ΣΚΟΠΟΣ - ΩΦΕΛΟΥΜΕΝΟΙ
Η ανάπτυξη των υπηρεσιών για την δημιουργία του εκπαιδευτικού υλικού και την διάχυση του στοχεύει στην αναζήτηση και συνειδητή εμβάθυνση της πολιτιστικής ταυτότητας, σε ατομικό επίπεδο καταρχήν των εμπλεκομένων – μαθητών & εκπαιδευτικών – και πέραν αυτής της σχετικά περιορισμένης ομάδας στο σύνολο του πληθυσμού του Δήμου και των επισκεπτών του. Τα συνολικά αποτελέσματα της δράσης θα μπορούν να διαχέονται και στις επόμενες γενιές μαθητών αλλά και στον γενικότερο πληθυσμό, πέραν της ομάδας-στόχου. Επιπρόσθετα η ίδια η φύση των παραγόμενων εκπαιδευτικών εργαλείων-υλικού εξασφαλίζει ότι ακόμη και μετά την λήξη της Κοινοτικής χρηματοδότησης οι επόμενες γενιές μαθητών και εκπαιδευτικών θα γίνουν κοινωνοί των υλοποιηθέντων δράσεων.
Από τις βασικές επιδιώξεις του έργου, που είναι η επιμόρφωση των μαθητών, η ενίσχυση των εκπαιδευτικών, η παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, το πολιτιστικό και ενημερωτικό προϊόν και η λειτουργία μηχανισμών επικοινωνίας προκύπτουν ωφελούμενοι, οι οποίοι είναι:
- Μαθητές οι οποίοι μέσω της διαδικασίας και των αποτελεσμάτων του έργου θα γνωρίσουν το πολιτιστικό απόθεμα της πόλης.
- Οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα μπορέσουν μέσα από εργαλεία που θα δημιουργηθούν στα πλαίσια του έργου να βοηθηθούν στο εκπαιδευτικό τους έργο
- Το ευρύ κοινό και επισκέπτες της πόλης που θα ενημερωθούν και πληροφορηθούν μέσω του υλικού και εφαρμογών που θα αναπτυχθούν για την πολιτιστική ταυτότητα της πόλης